Naib presiden: Bodoh kalau tak guna sumber kerajaan


(Mkini) – “Pandangan bodoh” – kata Naib Presiden Bersatu Ab Rashid Ab Rahman terhadap pihak yang membantah gesaan perwakilan agar kerajaan memberikan jawatan dan kontrak agar parti itu dapat mengekalkan kuasa.

Rashid berkata demikian ketika sesi penggulungan Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu ke-2 hari ini, dan disambut dengan tepukan gemuruh.

Kata-kata itu selepas Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengecam beberapa perwakilan membuat gesaan itu.

“Dalam PRU kita kena menang by hook or by crook – dengan apa cara sekalipun – kita kena menang.

“Saya tengok dalam keadaan sekarang, kita tak dapat pertahan kedudukan sebagai pemerintah. Ketua bahagian ditinggalkan begitu saja.

“Saya juga ketua bahagian, tetapi bernasib baik sebab perdana menteri bagi saya kerja, mampu pertahan bahagian saya. Tapi yang lain? Jangan cakap sombong…Ini pandangan yang stupid, bodoh,” katanya.

Bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya itu berkata beliau juga suatu ketika dulu tidak suka melakukan “apa yang patut dibuat”.

“Tetapi sekarang saya dalam kandang politik, kita patut buat apa yang patut dibuat.

“Semua ketua bahagian mesti mendapat aktiviti (dan) peluang (bagi membolehkan mereka) mampu dari segi kewangan dan pertahankan kedudukan,” katanya yang kini menjadi pengerusi Jawatankuasa Reformasi Pilihan Raya (JRPR).

Syed Saddiq sebelum itu dilihat tidak dapat menyembunyikan kemarahannya apabila menyifatkan gesaan perwakilan tersebut sebagai ‘tak masuk akal’.

“Kalau layak guna saluran yang betul. Pergi tengok (perhimpunan) PKR, DAP, dan Amanah. Tengok Umno dulu pun tak berani bincang perkara seperti ini di khalayak umum. Mana maruah kita?”

Selain jawatan dan kontrak, Ab Rashid juga menggesa kerajaan mengembalikan semula Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) untuk melaksanakan projek persekutuan di negeri pembangkang.

“Saya harap di Kelantan dan Terengganu…mesti dikembalikan semula JPP. Segala projek pembangunan oleh kerajaan persekutuan mesti disalur ke JPP dan ketua-ketua bahagian mesti mendapat faedah daripadanya,” katanya lagi.

https://www.youtube.com/watch?v=3iI_GjCc8RU&t=9s

 



Comments
Loading...